prijsvraag fotofestival breda – eervolle vermelding – met radermacherdevries architecten

imprint van de stad 
Een camera obscura heeft vann oorsprong een intense relatie met zijn omgeving. Deze relatie is echter altijd eenzijdig: de camera laat de omgeving door een piepkleine opening binnen, vangt haar in beeld, en weet haar naar elders te transporteren.
Voor het Fotofestival Breda, stellen wij een camera obscura voor die een dialoog aangaat met de stad. Doordat de camera op de straat met behulp van photosensitieve emulsie een foto kan maken van de omgeving, laat de camera een impressie van de plek na in de stad. De reis die de camera obscura maakt gedurende het festival, laat hiermee – analoog klein duimpje – op iedere plek die hij heeft aangedaan een werk achter, en deze werken samen vormen een groeiende tentoonstelling die plekken in de gehele binnenstad verbindt.

naadloos beeld 
De vorm van de camera obscura is zo gekozen, dat op de binnenzijde van de gehele camera projectie van de stad plaatsvindt. De bolvormige ruimte maakt geen onderscheid tussen wand en plafond, waardoor de projectie één ononderbroken beeld vormt voor de waarnemer. De binnenzijde is gemaakt van een matte witte folie, om de projectie optimaal te kunnen vangen.
Aan de buitenkant is een reflecterende folie voorzien, die de camera een opvallend uiterlijk in de stad geeft: de camera toont de stad door de gekozen materialen – zowel binnen als buiten. Het opvallende uiterlijk past goed bij het publieke karakter van het festival.
De camera is toegankelijk voor meerdere personen tegelijkertijd, om samen de wonderbaarlijke ervaring van een camera obscura te kunnen beleven.

de ballon 
Door gebruik te maken van luchtdruk kan de camera niet alleen heel compact worden opgeborgen, maar ook snel worden opgebouwd en afgebouwd. De huid van de camera is gemaakt uit twee lagen folie.  De huid wordt gemaakt met behulp van een patroon dat uit een groot stuk folie geknipt kan worden en vervolgens samengesteld. Deze ‚ballon‘ wordt aan een ring op de grond bevestigd, die als contragewicht functioneert. Naast het maken van de foto op de grond kunnen via de klassieke methode eventueel nog verdere afdrukken op papier gemaakt worden die meegenomen kunnen worden. De foto‘s op de grond zijn eenvoudig te verwijderen na afloop van het festival.

ritme
De camera obscura reist als een troubadour door de stad. Door een beeld op de grond achter te laten wordt een blijvende – gedurende de tijd van het festival – indruk gemaakt op de stad. De dag is ingedeeld volgens een vast ritueel: positioneren, volblazen van de ruimte, waarnemen, afdruk maken op de grond, installatie wegnemen, tonen. De dag wordt afgesloten met het onthullen van de foto op de grond. Dankzij de lange duur van het festival kan – door dit ritme – de feestelijke onthulling een moment worden dat steeds meer aandacht krijgt vanuit de stad. De bezoeker kan de stad elke dag op een andere locatie bekijken door de camera obscura.